Szkoła Podstawowa w Skrzydlowie

Informacje o Szkole

Adres:
Skrzydlów
ul. Główna 6a
42-270 Kłomnice

telefon:
34 328 -16 -70

e-mail:
zs_skrzydlow @ o2.pl

IOD

Inspektor Ochrony Danych
mgr inż. Zenon Kubat
kontakt:
zkido@onet.pl

RODO Klauzula

Facebook

Gmina

PROJEKT

WYBIERAM SZKOŁĘ

FUNDACJA

Kuratorium Katowice

Deklaracja zgodności strony www

Deklaracja dostępności

Deklaracja o dostępności GUS

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Z PAMIĘTNIKA SKRZYDLOWSKIEJ mPotęgi

 

         W okresie od września do grudnia uczniowie Szkoły Podstawowej w Skrzydlowie brali aktywny udział w projekcie matematyczno - kulinarnym "Matematyka w kuchni ukryta". Nasze działania prowadzone były w ramach III edycji Programu "mPotęga" finansowanego przez mBank.

 

            Podczas trwania projektu zadaniem uczniów było odkrywanie matematyki w kuchennych czynnościach. Zaproponowana forma nauki miała za zadanie przekroczenie granic  pomiędzy papierowymi, nudnymi zadaniami, a praktycznym działaniem uczniów w realnym świecie. Prowadzenie zajęć w znanym uczniom środowisku jakim jest kuchnia, miało uświadomić  dzieciom jak często mają bezpośredni kontakt z matematyką, mimo, że nie są świadomi jej obecności.

 

            Na początku uczniowie zmierzyli się z testem sprawdzającym ich poziom umiejętności matematycznych (w praktycznym działaniu).  Każdy uczestnik musiał zmierzyć się z "wirtualnym" przepisem na ciasto, dokonać zakupów do jego wykonania, przeliczyć odpowiednie ilości i proporcje składników oraz umieć zaplanować i przygotować przyjęcie dla grupy rówieśników.

            Pierwsze wrześniowe zajęcia rozpoczęliśmy pod hasłem "Galaretkowy zawrót głowy".

Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia ... . Środa.

Dzisiaj bawiliśmy się galaretkami. Miałam zestaw z trzech smaków: leśny, malinowy i pomarańczowy. Pachniało na całej świetlicy. Pani podała nam dokładny przepis na galaretkowe kubeczki. Łatwo powiedzieć 
- Odmierz 150 ml wody….., a tak naprawdę to ile to jest?

Podczas spotkań uczniowie poznali zalety i ciekawostki dotyczące  galaretek, m.in.: dlaczego warto jeść galaretki, czym jest i jak powstaje żelatyna, co to jest kolagen i dlaczego jest ważny. Uczniowie mieli możliwość wykonania własnych deserów, w tym galaretkowych kubków imprezowych,  tęczowych robaczków oraz żelujących smakołyków.  Podczas zajęć uczniowie oprócz znakomitej zabawy powtórzyli jednostki pojemności i sposoby ich przeliczania, a także sprytne metody odmierzania odpowiedniej ilości płynów oraz substancji sypkich.

Kolejne podejmowane działania miały za zadanie obudzić w uczniach instynkt małego przedsiębiorcy (planowania, szacowania kosztów, reklama produktu, modyfikacja działań w celu osiągnięcia zysku).

            Październikowe poszukiwania matematyki rozpoczęliśmy od wycieczki do Pizzerii "Niezapominajka" w Garnku. 

Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia …. Kolejna środa (wizyta w „Niezapominajce” w Garnku).

- Spokojnie, każdy z was stanie teraz na swoim miejscu tak, żeby mógł dobrze zobaczyć, jak panie wykonują pyszne pizze. Przygotujcie sobie notesy, możecie robić zdjęcia, a na kolejnym spotkaniu projektowym sami spróbujemy zrobić pizze.
- Ale takiej samej to chyba nie damy rady zrobić.
- Takiej samej nie, ale nasza na pewno nie będzie gorsza….

            Celem wycieczki było poznanie zasad funkcjonowania i prowadzenia pizzerii. Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się z jakich składników (przynajmniej tych nieowianych tajemnicą firmy)  i z jakich proporcji należy przygotować ciasto na pizzę, przypatrywali się sposobowi wyrabiania ciasta w tradycyjny okrągły placek oraz dowiedzieli się czego należy unikać, aby nasza pizza wyglądała i smakowała wyśmienicie.  Uczniowie mieli możliwość przygotowania pizz dla swoich kolegów zgodnie z zamówieniem, a następnie zjedzenia gotowych produktów. Był to czas przypomnienia przez uczniów praktycznych możliwości wykorzystania matematyki w działaniach dotyczących: ułamków zwykłych i dziesiętnych, obliczeń pieniężnych, przypomnienia własności koła i okręgu.

            Na kolejnych spotkaniach uczniowie podzieleni na grupy realizowali kulinarno - matematyczne zadania związane z przygotowaniem wskazanego przez nauczyciela smakołyku, ćwicząc i doskonaląc kluczowe, nie tylko matematyczne, kompetencje przydatne w codziennym życiu.Na podstawie otrzymanego przez nauczyciela przepisu uczniowie: dokonywali wyboru produktów potrzebnych do przygotowania ciasta i zbierali informacje na temat ich cen w dowolnym sklepie na terenie miejsca zamieszkania lub okolic, obliczali łączną kwotę jaką muszą wydać na zakup potrzebnych artykułów.

W kolejnym kroku, uczniowie pod okiem nauczyciela, przeszli do praktycznego przygotowania ciasta na podstawie opisu słownego. Doskonalili umiejętność odmierzania odpowiedniej ilości produktów przy pomocy dostępnych narzędzi, samodzielnie przygotowywali i porządkowali miejsce kulinarnej pracy.

            Podczas zajęć koła matematycznego uczniowie rozwiązywali zadania związane z ustaleniem zawartości kalorycznej spożywanych produktów, potraw, obliczali wagę poszczególnych składników wykorzystanych w przepisie oraz łączną wagę ciasta. 

            Wcielili się w rolę cukiernika i dokonali szacowania wartości sprzedaży gotowych produktów, podzielonych na równe części lub sprzedaż gotowych ciastek i serniczków.

            W listopadzie i w grudniu tematyka projektu kręciła się wokół figur geometrycznych. Uczniowie podczas zajęć kulinarnych, a także podczas pracy indywidualnej wyszukiwali w swoim otoczeniu zastosowania elementów geometrii i nauki o liczbach.

Listopad rozpoczęliśmy akcją propagowania zdrowego żywienia. Uczniowie wykonywali kanapeczkowy lunch time z figurami w tle. Celem zadania było przygotowanie zdrowych, ale zarazem ciekawych i bogatych w kształty, matematycznych kanapek. Zdrowym drugim śniadaniem uczniowie poczęstowali swoich młodszych kolegów z klas I-III.

            Na Andrzejkową dyskotekę uczniowie klasy VI zorganizowali szkolną pizzerię. Przygotowali poczęstunek dla swoich kolegów w postaci małych pizz z bogatą ilością zdrowych dodatków.

 

Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia …. Piątek.

- Proszę pani? A  jak już wyrobi się to ciasto na pizzę  i ją upieczemy, to ile kawałków będę mógł  zjeść?
- Każdy z was dostanie  2 razy po 1/8 pizzy. Każdy kawałek z innymi dodatkami.
- Proszę pani, ale ja chcę ćwiartkę
L.
- Oj chłopak, przecież to tyle samo.
- Naprawdę???

            W związku ze zbliżającymi się świętami uczniowie przygotowywali ozdoby z masy lukrowej, którymi następnie ozdobili bogate w kształty świąteczne pierniczki.

            Ważnym punktem projektu była prezentacja naszych wytworów kulinarnych.

W trakcie naszej czteromiesięcznej działalności przygotowaliśmy poczęstunki dla uczniów  i nauczycieli Zespołu Szkół w Skrzydlowie oraz dla gości zaproszonych na Dzień Edukacji Narodowej, Powiatowy  Turniej Szachowy, Dzień Przedszkolaka i Pierwszaka. Nasze serniczki, ciasteczka z galaretką, mini pizzerinki, zdrowe kanapeczki, sałatki oraz pierniczki można było zakosztować podczas przerw.  Na finałowej prezentacji naszego projektu podczas Dnia Pierwszaka i Przedszkolaka wszyscy mogli zakosztować: "Smerfowej pianki", zdrowych sałatek warzywnych i owocowych, szaszłyków. Wszystkie smakołyki znikały w mgnieniu oka, co świadczy o profesjonalnym wykonaniu i trafionym w gust odbiorców wyborze produktów.

Nasze świąteczne pierniczki, ozdobione własnoręcznie zrobionymi cukrowymi ozdobami zostały przekazane w ramach programu eTwining dzieciom z Francji, Portugalii i Rumunii, a część smakołyków została zaprezentowana na Kłomnickim Jarmarku Bożonarodzeniowym.

            Projekt wpłynął również na rozwój kompetencji informatycznych uczniów. W trakcie zajęć koła informatycznego oraz zajęć komputerowych dzieci przygotowywały w formie cyfrowej: przepisy, cenniki w formie tabelarycznej oraz uczyły się tworzenia filmów i prezentacji ze zgromadzonych podczas projektu zdjęć.

             Jednym z cyfrowych zadań była zabawa w "Matematycznych detektywów". Celem pracy było wyszukanie w kuchni elementów matematyki oraz udokumentowania ich w formie zdjęć.

            Dzięki funduszom pozyskanym przez udział w projekcie szkoła pozyskała liczny sprzęt kuchenny, który pozwolił na prowadzenie praktycznych zajęć kulinarnych,  a także laptopa, który wzbogacił zasoby edukacyjne szkoły.  Z otrzymanych środków zakupione zostały produkty spożywcze oraz słodycze i owoce, z których przygotowano paczki mikołajkowe dla przedszkolaczków i pierwszaczków oraz dla wszystkich uczestników projektu.

            W działania naszego projektu zaangażowali się również liczni partnerzy. 

Dużą pomocą w prowadzeniu warsztatów kulinarnych okazali się uczniowie gimnazjum należący do Klubu Bardzo Młodych Gospodyń Wiejskich i panie z KGW  Skrzydlów, którzy wsparli działania nauczycieli. Dzięki właścicielom sklepów w Skrzydlowie i okolic, uczniowie mogli przeprowadzić zadań dotyczące planowania zakupów i partycypacji w kosztach. Praktyczne warsztaty w Pizzerii w firmie "Niezapominajka" w Garnku dała uczniom możliwość bezpośredniego kontaktu z przydatnością matematyki w prowadzeniu małej gastronomii.

            Niewątpliwie udział w projekcie przyniósł uczniom nie tylko frajdę w zabawach kulinarnych, ale przede wszystkim podniesienie wielu umiejętności matematycznych przydatnych w życiu codziennym.

            W celu promocji naszego projektu został stworzony fanypage na portalu społecznościowym Facebook, na którym umieszczane zostały newsy, zdjęci i filmy z realizacji projektu wykonane przez prowadzących oraz uczniów przynależnych do projektu. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia.  (https://www.facebook.com/Matematykawkuchniukryta/).

Autorzy: Patrycja Burzyńska, Elżbieta Łągiewka

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Wygenerowano w sekund: 0.52
2,538,073 unikalnych wizyt