O szkole
Patron
Oferta Szkoły
Hymn Szkoły
Grono Pedagogiczne
Rada Rodziców
Uczniowie
Świetlica
Samorząd Szkolny
Galeria zdjęć i filmów
Dla Ucznia
Dzwonki
Plan Zajęć
Koła Zainteresowań
Organizacje
Wolne Dni
Konkursy
Realizowane projekty
Podręczniki
Egzaminy 8
Doradztwo zawodowe
Rekrutacja
<>
Rekrutacja do oddziału przedszkolnego i klasy I SP (dokumenty)
Wizja Szkoły
Misja
Dla Rodzica
Informacje o Szkole
Skrzydlów
ul. Główna 6a
42-270 Kłomnice
telefon:
34 328 -16 -70
e-mail:
zs_skrzydlow @ o2.pl
IOD
mgr inż. Zenon Kubat
kontakt:
zkido@onet.pl
RODO Klauzula
Gmina
PROJEKT
WYBIERAM SZKOŁĘ
FUNDACJA
Kuratorium Katowice
Deklaracja zgodności strony www
Deklaracja dostępności
Deklaracja o dostępności GUS
Logowanie
NA SKRZYDŁACH KULTURY do filharmonii i muzeum
25 września uczniowie klas IV – VI oraz gimnazjum wzięli udział w pierwszym wyjeździe edukacyjnym do instytucji kultury w ramach projektu realizowanego dzięki naszej fundacji „Pomóżmy Dzieciom Poznać Świat”. Celem była Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana oraz Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II.
Uczestnicy, podzieleni na dwie grupy, obejrzeli w filharmonii „Upiora w orkiestrze”. Nie był to zwykły poranek muzyczny ani typowy koncert. Oprócz orkiestry symfonicznej pod batutą Marcina Sompolińskiego wystąpili także soliści i aktorzy. Było to przedstawienie muzyczne, które miało swoją fabułę.
Akcja rozgrywa się w opuszczonej sali koncertowej, do której wprowadza się nowa orkiestra. Sala ta uchodzi za przeklętą. Wieść głosi, że w piwnicach budynku przebywa tajemniczy upiór... Orkiestra daje inauguracyjny koncert. Dochodzi na nim do niespodziewanych wypadków. Muzycy zaczynają fałszować. Dyrygent jest załamany. Dziwne, że podczas prób wszystko jest w porządku. Dopiero podczas koncertów dzieją się dziwne rzeczy. Dyrektor orkiestry postanawia zwrócić się o pomoc do światowej sławy detektywa – Herlacka Sholmesa. Ten odkrywa, że ktoś dopisał nuty perkusiście, nalał oleju do skrzypiec, pozamieniał nuty. Po wielu zabawnych perypetiach okazuje się, że pod maską i czarną peleryną kryje się ... dyrektor Kiks. Przez próby orkiestry nie mógł się wyspać i dlatego płatał figle muzykom oraz dyrygentowi.
Podczas przedstawienia uczniowie nie tylko słuchali muzyki i śledzili fabułę, ale mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia dotyczące orkiestry: jej składu, podziału na poszczególne grupy instrumentów, rolę dyrygenta. Dzięki narratorowi, który prowadził przedstawienie, czynnie włączali się do zabawy, odgrywając podwójną rolę publiczności. Mogli nagradzać piękne wykonania orkiestry burzą oklasków lub buczeć i tupać, gdy muzycy fałszowali.
Drugim miejscem, które odwiedzili uczniowie, było jedyne w swoim rodzaju prywatne Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II, po którym oprowadzał zwiedzających przewodnik. Ciekawie opowiadał o najciekawszych eksponatach i chętnie odpowiadał na zadawane pytania. Trzeba przyznać, że było co oglądać. Muzeum posiada zbiór ponad tysiąca pięciuset monet z całego świata z wizerunkiem Jana Pawła II. Do prawdziwych rarytasów zaliczyć można monetę o nominale 200 tys. zł w srebrze z roku 1987, wydaną zaledwie w 5 egzemplarzach oraz monetę pochodzącą z wyspy Haiti z 1983 r. Drugą część kolekcji stanowią medale z wizerunkiem papieża Polaka. Znajduje się tam także zbiór innych pamiątek związanych z jego osobą, m. in. replika pierścienia, szaty liturgiczne, stuła, nieodebrana piuska papieska, replika pastorału, zbiór znaczków pocztowych, zdjęć oraz obrazów. Największe jednak wrażenie uczynił na wszystkich tron papieski, na którym zasiada Jan Paweł II. Figura wykonana jest z taką precyzją, że papież autentycznie wygląda jak żywy. Wizyta w obu miejscach dostarczyła uczniom wielu wrażeń, a dla niektórych, jak mówią, była niezapomnianym przeżyciem. A to dopiero początek. Przed nami jeszcze spektakle w teatrach, wizyta w muzeum kinematografii oraz opera. Należy dodać, że wyjazdy te są dla uczestników bezpłatne, gdyż celem projektu jest umożliwienie naszym uczniom bezpośredniego kontaktu z żywym planem i sceną, a tym samym wspomaganie realizacji treści podstawy programowej z różnych przedmiotów. Bez wsparcia fundacji nie byłoby to możliwe w takim zakresie.