Szkoła Podstawowa w Skrzydlowie

WYBIERAM SZKOŁĘ

FUNDACJA

Kuratorium Katowice

Deklaracja zgodności strony www

Deklaracja dostępności

Deklaracja o dostępności GUS

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Krakowskie spotkania z kulturą

Dobiega końca realizacja projektu „Na skrzydłach kultury”. Ostatnim miejscem na szlaku spotkań z kulturą był Kraków. W sobotę, 8 listopada uczniowie klas IV – VI wraz z opiekunami wzięli udział w niesamowitym wyjeździe. Chociaż deszczowy ranek nie wróżył dobrej pogody, pełni nadziei wyruszyliśmy do grodu Kraka.

Naszym przewodnikiem była pani Róża Klijanowicz. Zaraz po przywitaniu, nauczyła uczniów „odczarowywać” pogodę. Dzięki temu prawie nie padało i mogliśmy rozpocząć naszą wędrówkę. Nadwiślańskim bulwarem dotarliśmy do pomnika Smoka Wawelskiego. Tam uczniowie poznali najstarsze dzieje Krakowa oraz historię legendarnego smoka. Następnie udaliśmy się na Wawelskie Wzgórze. Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiadała o historii Wawelu i jego zabytkach. Zwiedziliśmy wnętrze katedry. Słuchając opowieści o świętych i królach, przyglądaliśmy się wspaniałemu ołtarzowi, na którym umieszczona jest srebrna trumna-relikwiarz ze szczątkami św. Stanisława. Widzieliśmy kamienne nagrobki polskich królów i liczne kaplice. Byliśmy też w krypcie pod Wieżą Srebrnych Dzwonów, gdzie w przedsionku znajduje się sarkofag, w którym pochowany jest prezydent Lech Kaczyński z żoną Marią Kaczyńską, a w głębi znajduje się metalowa trumna z ciałem marszałka Józefa Piłsudskiego.

Następnie udaliśmy się na dziedziniec zamku królewskiego. Podziwiając arkadowe krużganki , chłonęliśmy atmosferę przesyconą ważnymi wydarzeniami z historii Polski, o których opowiadała nam pani Róża. Po opuszczeniu Wawelu podążaliśmy zabytkowymi uliczkami w kierunku ulicy Franciszkańskiej 3, aby zobaczyć słynne okno papieskie.  W drodze na Rynek Główny odwiedziliśmy jeszcze Collegium Maius -  najstarszy budynek uniwersytecki w Polsce. Później podziwialiśmy Kościół Mariacki, Sukiennice, wieżę ratuszową oraz kamienice.

Dużą atrakcją okazało się zwiedzanie podziemnego muzeum, które znajduje się pod Rynkiem Głównym. Odbyliśmy podróż w czasie, przenosząc się do średniowiecznego Krakowa. Wędrując pod ziemią wokół Sukiennic szklanymi pochylniami i kładkami, zawieszonymi ponad średniowiecznymi traktami, z których najstarsze datuje się na XI wiek, oglądaliśmy niesamowitą ekspozycję. W jej skład wchodzą m.in.: dawne wodociągi, osada przedlokacyjna, Kramy Bogate, Wielka Waga, średniowieczne bruki Sukiennic, mapa handlu dalekiego, rekonstrukcja dwunastowiecznych warsztatów, makieta piętnastowiecznego miasta, cmentarzysko z XI w., rekonstrukcja kramu kupca średniowiecznego. Muzeum jest bardzo nowoczesne. Wykorzystano w nim liczne nowoczesne techniki multimedialne, np. urządzenia holograficzne do prezentacji rekonstrukcji budynków, mające stworzyć atmosferę pozwalającą wczuć się w Kraków sprzed siedmiuset lat. Poza zwykłymi eksponatami, około sześciuset modeli można zobaczyć w trójwymiarze na jednym z 37 ekranów dotykowych. Na terenie muzeum znajduje się też ekran z pary wodnej oraz kilkadziesiąt wyświetlaczy  i projektorów. Wizyta w tym miejscu dla wielu uczniów była niezwykłym przeżyciem.

Kulminacyjnym punktem wyjazdu była jednak wizyta w nowoczesnym gmachu Opery Krakowskiej. Obejrzeliśmy zachwycającą baletową wersję znanej wszystkim baśni o Kopciuszku, dwóch złośliwych siostrach i okrutnej macosze. Jej twórcą jest wybitny choreograf pochodzący z Mediolanu Giorgio Madia. Warstwę muzyczną stanowią fragmenty utworów operowych i kameralnych G. Rossiniego. Bardzo trudno jest powiedzieć, co komu podobało się najbardziej, ponieważ taki spektakl wszyscy oglądali na żywo po raz pierwszy. Wspaniałe popisy baletowe, ciekawe rozwiązania inscenizacyjne, scenografia, kostiumy, muzyka na żywo, występy solistów. Mówiąc krótko, to trzeba zobaczyć i przeżyć samemu. (Zainteresowanych odsyłam na stronę Opery Krakowskiej, gdzie znajduje się galeria zdjęć ze spektaklu).

To był naprawdę udany wyjazd. Każdemu z uczestników zapewne na długo zostaną w pamięci obrazy z krakowskiej wyprawy kulturalnej.