Tabliczka mnożenia i dzielenia - umiejętności, które każdy z nas musiał opanować w trakcie początkowych klas szkoły podstawowej. Dla wielu uczniów jest to żmudna nauka przez zapamiętywanie, "wkuwanie". Zło konieczne? Nie do końca. Znajomość tabliczki mnożenia jest niezbędna w życiu codziennym każdego z nas. Jedną z niezawodnych metod stymulacji rozwoju dziecka jest nauka przez zabawę. Jej przyjemna forma sprawia, że dziecko nie zauważa procesu uczenia się.
Od początki roku szkolnego 2019/2020 uczniowie z klas IV-VIII na zajęciach dodatkowych "Od matematyki do… robotyki" zostali "wciągnięci" do świata gier dotyczących tabliczki mnożenia. Uzyskane z projektu "Wiedza - podstawowa sprawa" pomoce edukacyjne w bardzo dużym stopniu umożliwiły realizację planu nauczenia i utrwalenia tabliczki mnożenia wśród uczniów. Podczas zajęć uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w przygotowanych przez nauczycieli grach i zabawach planszowych i interaktywnych. Hitem okazały się karty Grabowskiego umożliwiające rozegranie kilkudziesięciu różnych zestawów zabaw kreatywnie uczących rachunku mnożenia.
Tabliczka mnożenia i dzielenia - umiejętności, które każdy z nas musiał opanować w trakcie początkowych klas szkoły podstawowej. Dla wielu uczniów jest to żmudna nauka przez zapamiętywanie, "wkuwanie". Zło konieczne? Nie do końca. Znajomość tabliczki mnożenia jest niezbędna w życiu codziennym każdego z nas. Jedną z niezawodnych metod stymulacji rozwoju dziecka jest nauka przez zabawę. Jej przyjemna forma sprawia, że dziecko nie zauważa procesu uczenia się.
Od początki roku szkolnego 2019/2020 uczniowie z klas IV-VIII na zajęciach dodatkowych "Od matematyki do… robotyki" zostali "wciągnięci" do świata gier dotyczących tabliczki mnożenia. Uzyskane z projektu "Wiedza - podstawowa sprawa" pomoce edukacyjne w bardzo dużym stopniu umożliwiły realizację planu nauczenia i utrwalenia tabliczki mnożenia wśród uczniów. Podczas zajęć uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w przygotowanych przez nauczycieli grach i zabawach planszowych i interaktywnych. Hitem okazały się karty Grabowskiego umożliwiające rozegranie kilkudziesięciu różnych zestawów zabaw kreatywnie uczących rachunku mnożenia.
Na początku października uczniowie mogli sprawdzić wyniki swojej nauki podczas IX Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
W tym roku po raz pierwszy nasza szkoła pod opieką koordynatorów - p. Patrycji Burzyńskiej oraz p. Doroty Tomczyk, wzięła udział w tej światowej akcji. Do tegorocznej edycji przyłączyło się 5862 szkoły z całego świata. Celem akcji jest zachęcenie wszystkich do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia po wakacjach, a także uświadomienie, iż jej znajomość jest niezbędna w życiu codziennym.
W okresie od 1 do 3 października 2019 roku uczniowie klas III-VIII naszej szkoły przygotowywali się do tego dnia. W trakcie zajęć uczniowie wzięli udział w turniejach i zabawach matematycznych z użyciem Kart Grabowskiego, domin, kostek, układanek matematycznych. Na korytarzach wywieszone zostały ciekawostki dotyczące sprytnych rachunków oraz ćwiczenia i zagadki z tabliczką mnożenia i dzielenia w tle.
4 października IX Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia rozpoczął się apelem, na którym p. dyrektor razem z koordynatorem akcji p. Patrycją Burzyńską przedstawiły harmonogram święta w naszej szkole.
Pierwszym etapem było przystąpienie i zdanie przez chętnych uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych egzaminu z tabliczki mnożenia. Nad ich prawidłowym przebiegiem czuwali uczniowie kl. IV, VII i VIII oraz nauczyciele. Od 11.50 uczniowie wzięli udział w turnieju "Eksperci Tabliczki Mnożenia". W skład drużyn weszli uczniowie, którzy zdali wcześniej egzamin. Na widowni pozostała tylko garstka nielicznych, którym nie udało się zdać egzaminu oraz nauczyciele i uczniowie najmłodszych klas dopingujący swoich starszych kolegów.
Turniej podzielony był na dwa etapy. Pierwszym było rozwiązanie przez drużyny zadań, zagadek matematycznych. Podczas drugiego, uczniowie oprócz umiejętności matematycznych musieli wykazać się sprawnością fizyczną. Rozegrane zostały gry: domino matematyczne i "Olimpijczycy" z użyciem Kart Grabowskiego. Również dzieci pozostające po lekcjach w świetlicy utrwalały przez zabawę tabliczkę mnożenia.
Mamy nadzieję, że po raz pierwszy zorganizowana w naszej szkole akcja ŚDTM zapisze się na stałe w kalendarzu szkolnym.
Uczniowska przygoda z matematyką nie zakończyła się i trwa nadal.
Autor: Patrycja Burzyńska