W okresie od września do grudnia uczniowie Szkoły Podstawowej w Skrzydlowie brali aktywny udział w projekcie matematyczno - kulinarnym "Matematyka w kuchni ukryta". Nasze działania prowadzone były w ramach III edycji Programu "mPotęga" finansowanego przez mBank.
Podczas trwania projektu zadaniem uczniów było odkrywanie matematyki w kuchennych czynnościach. Zaproponowana forma nauki miała za zadanie przekroczenie granic pomiędzy papierowymi, nudnymi zadaniami, a praktycznym działaniem uczniów w realnym świecie. Prowadzenie zajęć w znanym uczniom środowisku jakim jest kuchnia, miało uświadomić dzieciom jak często mają bezpośredni kontakt z matematyką, mimo, że nie są świadomi jej obecności.
Na początku uczniowie zmierzyli się z testem sprawdzającym ich poziom umiejętności matematycznych (w praktycznym działaniu). Każdy uczestnik musiał zmierzyć się z "wirtualnym" przepisem na ciasto, dokonać zakupów do jego wykonania, przeliczyć odpowiednie ilości i proporcje składników oraz umieć zaplanować i przygotować przyjęcie dla grupy rówieśników.
Pierwsze wrześniowe zajęcia rozpoczęliśmy pod hasłem "Galaretkowy zawrót głowy".
Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia ... . Środa.
Dzisiaj bawiliśmy się galaretkami. Miałam zestaw z trzech smaków: leśny, malinowy i pomarańczowy. Pachniało na całej świetlicy. Pani podała nam dokładny przepis na galaretkowe kubeczki. Łatwo powiedzieć
- Odmierz 150 ml wody….., a tak naprawdę to ile to jest?
W okresie od września do grudnia uczniowie Szkoły Podstawowej w Skrzydlowie brali aktywny udział w projekcie matematyczno - kulinarnym "Matematyka w kuchni ukryta". Nasze działania prowadzone były w ramach III edycji Programu "mPotęga" finansowanego przez mBank.
Podczas trwania projektu zadaniem uczniów było odkrywanie matematyki w kuchennych czynnościach. Zaproponowana forma nauki miała za zadanie przekroczenie granic pomiędzy papierowymi, nudnymi zadaniami, a praktycznym działaniem uczniów w realnym świecie. Prowadzenie zajęć w znanym uczniom środowisku jakim jest kuchnia, miało uświadomić dzieciom jak często mają bezpośredni kontakt z matematyką, mimo, że nie są świadomi jej obecności.
Na początku uczniowie zmierzyli się z testem sprawdzającym ich poziom umiejętności matematycznych (w praktycznym działaniu). Każdy uczestnik musiał zmierzyć się z "wirtualnym" przepisem na ciasto, dokonać zakupów do jego wykonania, przeliczyć odpowiednie ilości i proporcje składników oraz umieć zaplanować i przygotować przyjęcie dla grupy rówieśników.
Pierwsze wrześniowe zajęcia rozpoczęliśmy pod hasłem "Galaretkowy zawrót głowy".
Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia ... . Środa.
Dzisiaj bawiliśmy się galaretkami. Miałam zestaw z trzech smaków: leśny, malinowy i pomarańczowy. Pachniało na całej świetlicy. Pani podała nam dokładny przepis na galaretkowe kubeczki. Łatwo powiedzieć
- Odmierz 150 ml wody….., a tak naprawdę to ile to jest?
Podczas spotkań uczniowie poznali zalety i ciekawostki dotyczące galaretek, m.in.: dlaczego warto jeść galaretki, czym jest i jak powstaje żelatyna, co to jest kolagen i dlaczego jest ważny. Uczniowie mieli możliwość wykonania własnych deserów, w tym galaretkowych kubków imprezowych, tęczowych robaczków oraz żelujących smakołyków. Podczas zajęć uczniowie oprócz znakomitej zabawy powtórzyli jednostki pojemności i sposoby ich przeliczania, a także sprytne metody odmierzania odpowiedniej ilości płynów oraz substancji sypkich.
Kolejne podejmowane działania miały za zadanie obudzić w uczniach instynkt małego przedsiębiorcy (planowania, szacowania kosztów, reklama produktu, modyfikacja działań w celu osiągnięcia zysku).
Październikowe poszukiwania matematyki rozpoczęliśmy od wycieczki do Pizzerii "Niezapominajka" w Garnku.
Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia …. Kolejna środa (wizyta w „Niezapominajce” w Garnku).
- Spokojnie, każdy z was stanie teraz na swoim miejscu tak, żeby mógł dobrze zobaczyć, jak panie wykonują pyszne pizze. Przygotujcie sobie notesy, możecie robić zdjęcia, a na kolejnym spotkaniu projektowym sami spróbujemy zrobić pizze.
- Ale takiej samej to chyba nie damy rady zrobić.
- Takiej samej nie, ale nasza na pewno nie będzie gorsza….
Celem wycieczki było poznanie zasad funkcjonowania i prowadzenia pizzerii. Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się z jakich składników (przynajmniej tych nieowianych tajemnicą firmy) i z jakich proporcji należy przygotować ciasto na pizzę, przypatrywali się sposobowi wyrabiania ciasta w tradycyjny okrągły placek oraz dowiedzieli się czego należy unikać, aby nasza pizza wyglądała i smakowała wyśmienicie. Uczniowie mieli możliwość przygotowania pizz dla swoich kolegów zgodnie z zamówieniem, a następnie zjedzenia gotowych produktów. Był to czas przypomnienia przez uczniów praktycznych możliwości wykorzystania matematyki w działaniach dotyczących: ułamków zwykłych i dziesiętnych, obliczeń pieniężnych, przypomnienia własności koła i okręgu.
Na kolejnych spotkaniach uczniowie podzieleni na grupy realizowali kulinarno - matematyczne zadania związane z przygotowaniem wskazanego przez nauczyciela smakołyku, ćwicząc i doskonaląc kluczowe, nie tylko matematyczne, kompetencje przydatne w codziennym życiu.Na podstawie otrzymanego przez nauczyciela przepisu uczniowie: dokonywali wyboru produktów potrzebnych do przygotowania ciasta i zbierali informacje na temat ich cen w dowolnym sklepie na terenie miejsca zamieszkania lub okolic, obliczali łączną kwotę jaką muszą wydać na zakup potrzebnych artykułów.
W kolejnym kroku, uczniowie pod okiem nauczyciela, przeszli do praktycznego przygotowania ciasta na podstawie opisu słownego. Doskonalili umiejętność odmierzania odpowiedniej ilości produktów przy pomocy dostępnych narzędzi, samodzielnie przygotowywali i porządkowali miejsce kulinarnej pracy.
Podczas zajęć koła matematycznego uczniowie rozwiązywali zadania związane z ustaleniem zawartości kalorycznej spożywanych produktów, potraw, obliczali wagę poszczególnych składników wykorzystanych w przepisie oraz łączną wagę ciasta.
Wcielili się w rolę cukiernika i dokonali szacowania wartości sprzedaży gotowych produktów, podzielonych na równe części lub sprzedaż gotowych ciastek i serniczków.
W listopadzie i w grudniu tematyka projektu kręciła się wokół figur geometrycznych. Uczniowie podczas zajęć kulinarnych, a także podczas pracy indywidualnej wyszukiwali w swoim otoczeniu zastosowania elementów geometrii i nauki o liczbach.
Listopad rozpoczęliśmy akcją propagowania zdrowego żywienia. Uczniowie wykonywali kanapeczkowy lunch time z figurami w tle. Celem zadania było przygotowanie zdrowych, ale zarazem ciekawych i bogatych w kształty, matematycznych kanapek. Zdrowym drugim śniadaniem uczniowie poczęstowali swoich młodszych kolegów z klas I-III.
Na Andrzejkową dyskotekę uczniowie klasy VI zorganizowali szkolną pizzerię. Przygotowali poczęstunek dla swoich kolegów w postaci małych pizz z bogatą ilością zdrowych dodatków.
Z pamiętnika skrzydlowskiego ucznia …. Piątek.
- Proszę pani? A jak już wyrobi się to ciasto na pizzę i ją upieczemy, to ile kawałków będę mógł zjeść?
- Każdy z was dostanie 2 razy po 1/8 pizzy. Każdy kawałek z innymi dodatkami.
- Proszę pani, ale ja chcę ćwiartkę L.
- Oj chłopak, przecież to tyle samo.
- Naprawdę???
W związku ze zbliżającymi się świętami uczniowie przygotowywali ozdoby z masy lukrowej, którymi następnie ozdobili bogate w kształty świąteczne pierniczki.
Ważnym punktem projektu była prezentacja naszych wytworów kulinarnych.
W trakcie naszej czteromiesięcznej działalności przygotowaliśmy poczęstunki dla uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół w Skrzydlowie oraz dla gości zaproszonych na Dzień Edukacji Narodowej, Powiatowy Turniej Szachowy, Dzień Przedszkolaka i Pierwszaka. Nasze serniczki, ciasteczka z galaretką, mini pizzerinki, zdrowe kanapeczki, sałatki oraz pierniczki można było zakosztować podczas przerw. Na finałowej prezentacji naszego projektu podczas Dnia Pierwszaka i Przedszkolaka wszyscy mogli zakosztować: "Smerfowej pianki", zdrowych sałatek warzywnych i owocowych, szaszłyków. Wszystkie smakołyki znikały w mgnieniu oka, co świadczy o profesjonalnym wykonaniu i trafionym w gust odbiorców wyborze produktów.
Nasze świąteczne pierniczki, ozdobione własnoręcznie zrobionymi cukrowymi ozdobami zostały przekazane w ramach programu eTwining dzieciom z Francji, Portugalii i Rumunii, a część smakołyków została zaprezentowana na Kłomnickim Jarmarku Bożonarodzeniowym.
Projekt wpłynął również na rozwój kompetencji informatycznych uczniów. W trakcie zajęć koła informatycznego oraz zajęć komputerowych dzieci przygotowywały w formie cyfrowej: przepisy, cenniki w formie tabelarycznej oraz uczyły się tworzenia filmów i prezentacji ze zgromadzonych podczas projektu zdjęć.
Jednym z cyfrowych zadań była zabawa w "Matematycznych detektywów". Celem pracy było wyszukanie w kuchni elementów matematyki oraz udokumentowania ich w formie zdjęć.
Dzięki funduszom pozyskanym przez udział w projekcie szkoła pozyskała liczny sprzęt kuchenny, który pozwolił na prowadzenie praktycznych zajęć kulinarnych, a także laptopa, który wzbogacił zasoby edukacyjne szkoły. Z otrzymanych środków zakupione zostały produkty spożywcze oraz słodycze i owoce, z których przygotowano paczki mikołajkowe dla przedszkolaczków i pierwszaczków oraz dla wszystkich uczestników projektu.
W działania naszego projektu zaangażowali się również liczni partnerzy.
Dużą pomocą w prowadzeniu warsztatów kulinarnych okazali się uczniowie gimnazjum należący do Klubu Bardzo Młodych Gospodyń Wiejskich i panie z KGW Skrzydlów, którzy wsparli działania nauczycieli. Dzięki właścicielom sklepów w Skrzydlowie i okolic, uczniowie mogli przeprowadzić zadań dotyczące planowania zakupów i partycypacji w kosztach. Praktyczne warsztaty w Pizzerii w firmie "Niezapominajka" w Garnku dała uczniom możliwość bezpośredniego kontaktu z przydatnością matematyki w prowadzeniu małej gastronomii.
Niewątpliwie udział w projekcie przyniósł uczniom nie tylko frajdę w zabawach kulinarnych, ale przede wszystkim podniesienie wielu umiejętności matematycznych przydatnych w życiu codziennym.
W celu promocji naszego projektu został stworzony fanypage na portalu społecznościowym Facebook, na którym umieszczane zostały newsy, zdjęci i filmy z realizacji projektu wykonane przez prowadzących oraz uczniów przynależnych do projektu. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia. (https://www.facebook.com/Matematykawkuchniukryta/).
Autorzy: Patrycja Burzyńska, Elżbieta Łągiewka