NA SKRZYDŁACH KULTURY do filharmonii i muzeum
Dodane przez AdminP dnia Września 26 2014 00:00:00

     25 września uczniowie klas IV – VI oraz gimnazjum wzięli udział w pierwszym wyjeździe  edukacyjnym do instytucji kultury w ramach projektu realizowanego dzięki naszej fundacji „Pomóżmy Dzieciom Poznać Świat”. Celem była Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana oraz Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II.

     Uczestnicy, podzieleni na dwie grupy, obejrzeli w filharmonii „Upiora w orkiestrze”. Nie był to zwykły poranek muzyczny ani typowy koncert. Oprócz orkiestry symfonicznej pod batutą Marcina Sompolińskiego wystąpili także soliści i aktorzy. Było to przedstawienie muzyczne, które miało swoją fabułę.

     Akcja rozgrywa się w opuszczonej sali koncertowej, do której wprowadza się nowa orkiestra. Sala ta uchodzi za przeklętą. Wieść głosi, że w piwnicach budynku przebywa tajemniczy upiór... Orkiestra daje inauguracyjny koncert. Dochodzi na nim do niespodziewanych wypadków. Muzycy zaczynają fałszować. Dyrygent jest załamany. Dziwne, że podczas prób wszystko jest w porządku. Dopiero podczas koncertów dzieją się dziwne rzeczy. Dyrektor orkiestry postanawia zwrócić się o pomoc do światowej sławy detektywa – Herlacka Sholmesa. Ten odkrywa, że ktoś dopisał nuty perkusiście, nalał oleju do skrzypiec, pozamieniał nuty. Po wielu zabawnych perypetiach okazuje się, że pod maską i czarną peleryną kryje się ... dyrektor Kiks. Przez próby orkiestry nie mógł się wyspać i dlatego płatał figle muzykom oraz dyrygentowi.


Treść rozszerzona

     25 września uczniowie klas IV – VI oraz gimnazjum wzięli udział w pierwszym wyjeździe  edukacyjnym do instytucji kultury w ramach projektu realizowanego dzięki naszej fundacji „Pomóżmy Dzieciom Poznać Świat”. Celem była Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana oraz Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II.

     Uczestnicy, podzieleni na dwie grupy, obejrzeli w filharmonii „Upiora w orkiestrze”. Nie był to zwykły poranek muzyczny ani typowy koncert. Oprócz orkiestry symfonicznej pod batutą Marcina Sompolińskiego wystąpili także soliści i aktorzy. Było to przedstawienie muzyczne, które miało swoją fabułę.

     Akcja rozgrywa się w opuszczonej sali koncertowej, do której wprowadza się nowa orkiestra. Sala ta uchodzi za przeklętą. Wieść głosi, że w piwnicach budynku przebywa tajemniczy upiór... Orkiestra daje inauguracyjny koncert. Dochodzi na nim do niespodziewanych wypadków. Muzycy zaczynają fałszować. Dyrygent jest załamany. Dziwne, że podczas prób wszystko jest w porządku. Dopiero podczas koncertów dzieją się dziwne rzeczy. Dyrektor orkiestry postanawia zwrócić się o pomoc do światowej sławy detektywa – Herlacka Sholmesa. Ten odkrywa, że ktoś dopisał nuty perkusiście, nalał oleju do skrzypiec, pozamieniał nuty. Po wielu zabawnych perypetiach okazuje się, że pod maską  i czarną peleryną kryje się ... dyrektor Kiks. Przez próby orkiestry nie mógł się wyspać i dlatego płatał figle muzykom oraz dyrygentowi.

     Podczas przedstawienia uczniowie nie tylko słuchali muzyki i śledzili fabułę, ale mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia dotyczące orkiestry: jej składu, podziału na poszczególne grupy instrumentów, rolę dyrygenta. Dzięki narratorowi, który prowadził przedstawienie, czynnie włączali się do zabawy, odgrywając podwójną rolę publiczności. Mogli nagradzać piękne wykonania orkiestry burzą oklasków lub buczeć i tupać, gdy muzycy fałszowali.
       Drugim miejscem, które odwiedzili uczniowie, było jedyne w swoim rodzaju prywatne Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II, po którym oprowadzał zwiedzających przewodnik. Ciekawie opowiadał o najciekawszych eksponatach i chętnie odpowiadał na zadawane pytania. Trzeba przyznać, że było co oglądać. Muzeum posiada zbiór ponad tysiąca pięciuset monet z całego świata z wizerunkiem Jana Pawła II. Do prawdziwych rarytasów zaliczyć można monetę o nominale 200 tys. zł w srebrze z roku 1987, wydaną zaledwie w 5 egzemplarzach oraz monetę pochodzącą z wyspy Haiti z 1983 r. Drugą część kolekcji stanowią medale z wizerunkiem papieża Polaka. Znajduje się tam także zbiór innych pamiątek związanych z jego osobą, m. in. replika pierścienia, szaty liturgiczne, stuła, nieodebrana piuska papieska, replika pastorału, zbiór znaczków pocztowych, zdjęć oraz obrazów. Największe jednak wrażenie uczynił na wszystkich tron papieski, na którym zasiada Jan Paweł II. Figura wykonana jest z taką precyzją, że papież autentycznie wygląda jak żywy.   Wizyta w obu miejscach dostarczyła uczniom wielu wrażeń, a dla niektórych, jak mówią, była niezapomnianym przeżyciem. A to dopiero początek. Przed nami jeszcze spektakle w teatrach, wizyta w muzeum kinematografii oraz opera. Należy dodać, że wyjazdy te są dla uczestników bezpłatne, gdyż celem projektu jest umożliwienie naszym uczniom bezpośredniego kontaktu z żywym planem i sceną, a tym samym wspomaganie realizacji treści podstawy programowej z różnych przedmiotów. Bez wsparcia fundacji nie byłoby to możliwe w takim zakresie.